Roadtrip langs de wildcoast! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rianne Janssen - WaarBenJij.nu Roadtrip langs de wildcoast! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rianne Janssen - WaarBenJij.nu

Roadtrip langs de wildcoast!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

02 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Foto’s bij dit verhaal; riannejanssen.mijnalbums.nl

Ik ga er weer even voor zitten want mijn waarbenjij.nu heeft weer dringend een nieuw verhaal nodig, ik neem aan dat iedereen het oud en nieuw verhaal van twee maand geleden gelezen heeft!? ;) Gelukkig hebben ze me er nog niet afgekickt en kan ik jullie weer op de hoogte brengen van mijn belevenissen van de afgelopen tijd. Het hoogtepunt van de afgelopen maand was toch wel dat mijn moeder op bezoek kwam. Ze heeft eerst samen met een vriendin een groepsreis gedaan vanaf Johannesburg via allerlei plaatsjes om uiteindelijk voor een weekje bij mij in Port Elisabeth te stranden. Ik heb haar opgewacht bij een hotel waar ze met een bus aan zou komen. De hele groep bleek op de hoogte te zijn van ons weerzien. Al gauw had iedereen in de bus door dat ik de dochter moest wezen die daar als een gek stond te zwaaien en springen. Dat is het effect van een gemis van een half jaar ;) We hebben die dagen weer even goed bij kunnen kletsen en veel rondgetoerd; wildpark bezocht, markt afgestruind, middag in een township doorgebracht, stranddagje gedaan en we hebben Valentijnsdag gevierd met de kinderen van stage. De dagen vlogen dan wel voorbij, de mooie herinnering blijft!

Nadat mijn moeder weer naar het koude Nederland was vertrokken, heb ik 1,5 week stage gelopen en daarna was ik echt weer toe aan een reisje.. Samen met mijn huisgenootje, Ijsbrand (‘sorry?’ is wat hij vaak te horen krijgt wanneer hij zich aan mensen voorstelt) heb ik een roadtrip gedaan langs de wildcoast. We hebben op een avond besproken welke plaatsen we graag wilden zien in tien dagen en het hier ook bij gelaten. Niet teveel plannen, gewoon gaan en wel zien waar we allemaal terechtkomen. We besloten vroeg weg te gaan, maar doordat we allebei een beetje van het last-minute-inpakken en regelen zijn, werd het uiteindelijk een paar uurtjes later. Mijn taak werd het bestuderen van de wegenkaart (jaja, en we kwamen iedere keer weer aan op de plek van bestemming).

Na ongeveer 4,5 uur kwamen we aan in Chintsa. Ik was hier al een keer eerder geweest, maar het blijft een prachtige plek. Nadat we alle spullen gedropt hadden in het hostel zijn we even naar het strand gegaan. Aan het einde van de dag nog even gevolleybald en daarna werd er een ‘rivercruise’ gedaan. Samen met een paar anderen moesten we het bootje met een paar stoeltjes erop eerst verder de rivier opduwen. Dit ging nogal komisch doordat iedereen ver de modderige bodem inzakte na elke stap. Uiteindelijk lekker rondgedobberd en een wijntje gedronken. De volgende dag zijn we richting Coffee bay vertrokken via twee andere kustplaatsjes; Morgans bay en Key mouth. De hoge kliffen maakten veel indruk en ik heb het niet vaak, maar ik voelde me best klein in deze omgeving.

Uiteindelijk kwamen we terecht op de beruchte afslag naar Coffee bay. De borden met ‘potholes’ waren al snel in zicht. Het wegdek is ‘geasfalteerd’ maar te omschrijven als één grote gatenkaas, een kraterlandschap waarop af en toe ook nog eens groepen koeien en geiten oversteken of gewoon ongegeneerd voor je auto blijven staan. Wat ik heel mooi vond, waren de vrouwen die langs de kant van de weg liepen in traditionele, kleurige kleding en spullen op hun hoofd droegen. Ik kon het niet laten om er af en toe een foto van te maken.
In het begin was het nog heel grappig om alle auto’s zigzaggend te zien rijden, maar na een uur werd ik toch wel een beetje misselijk.. (Het softijsje met chocoladesaus vlak daarvoor was toch geen goed idee) Een uur later kwamen we aan bij het hostel. Een rond plaggenhuttenhuisje werd onze dorm, deze ronde huisjes met rieten daken stonden overal in de omgeving in allerlei kleurtjes. Weer eens een totaal andere omgeving dan het ‘stadse PE’. ‘s Avonds werd er getrommeld en bewees een groep Afrikaanse meiden maar weer dat ze geboren zijn met een perfect gevoel voor ritme. We zijn drie nachten in Coffee bay verbleven. Hebben nog gesurfd (althans een poging tot..) zonsondergang gezien vanaf een bergtop, mosselen en oesters gegeten, en ‘Hole in the wall’ bezocht. Een enorme rots in zee met, inderdaad, een gat erin. Op de dag dat we weer vertrokken was het echt snertweer; regen en een zware mist, dus in een versnelling lager over de gatenweg terug, richting Port st. Johns. Een rustig plaatsje in een jungleachtig gebied. Het hostel was heel relaxt met buiten loungebanken, hangmatten en een ware jungle-douche! ’s Avonds boekje lezen op de banken, glaasje Amarula (Afrikaanse Baileys) erbij, krekelorkest op de achtergrond.. Héérlijk vakantie! We hebben daar o.a. een hike gedaan door de bossen. Het was een dichtbegroeide omgeving en vooral heel glad vanwege de regen die nacht. Een jongen van het hostel liep voorop en wij volgden, in het gezelschap van vier honden. Ijsbrand en hij waren een beetje over voetbal aan het praten en hadden er stevig de pas in, terwijl ik erachteraan klungelde en opgescheept zat met de honden.. Net wanneer ik over een smal stukje moest lopen met een aardige diepte naast me, vonden ze het leuk me in te halen en voor de voeten te lopen. Ondertussen ook nog eens lekker gaan staan pissen en poepen. Ik was dus vooral bezig met honden ontwijken, de mannen bijhouden, takken wegslaan en kijken waar ik liep. Vond het dus ook wel lekker om na twee uurtjes weer bij het hostel aan te komen. De dag erna zijn we nog naar een natuurreservaat geweest, want Ijsbrand wilde graag otters zien.. (ben je ook in Afrika..;) maar ook naar the gap en blowhole. Dit was een rotsachtig gebied aan zee, waarvoor we aardig wat klimkunsten moesten vertonen om er te komen. De blowhole was een gat in een rots waardoor water omhoog werd geblazen. Gaaf om te zien!
Na drie nachten zijn we weer teruggereden langs de kust om vervolgens landinwaarts naar Hogsback te gaan. Volgens de lonely planet heeft Tolkien zijn inspiratie voor the lord of the rings in deze omgeving opgedaan, dus we verwachtten er natuurlijk wel wat van. Het was ook echt prachtig! Als je wilde kon je zelfs bovenop een berg een warm bad nemen met uitzicht over de omgeving, supergaaf idee, maar het kost dan wel even tijd om eerst een vuur te maken om de boiler warm te krijgen. Ik hield het maar bij een bad zonder water. We waren van plan de volgende dag al vroeg wat watervallen op te gaan zoeken, maar dit werd uiteindelijk later vanwege de bizarre nacht die we hebben gehad. Rond 03.30 ’s nachts stond er namelijk een verwarde vrouw in onze kamer. Ik werd wakker van een bonk tegen de deur en nog half slapend zag ik dat er iemand naast het bed van Ijsbrand stond. De vrouw jammerde, praatte allemaal wartaal en uiteindelijk konden we eruit opmaken dat ze het licht probeerde te vinden. Al wennend aan het plotselinge felle licht, zag ik de Afrikaanse vrouw staan. Er zat wat bloed op haar voorhoofd en kleding en het was duidelijk dat ze dronken was. Er lagen nog vier andere Nederlandse meiden op onze kamer en een Canadees, die natuurlijk ook wakker waren geworden. We wilden iemand van het hostel waarschuwen, maar toen bedachten we ons dat we niet eens wisten waar we dan naartoe moesten. De mensen van het hostel sliepen ergens in een huisje buiten ons verblijf en het leek ons ook niet echt handig om hier in het donker naar op zoek te gaan. Bovendien wisten we ook niet of er buiten iets gaande was. (Je haalt je van alles in je hoofd op zo’n moment) We vroegen de vrouw wat er was gebeurd en of we de politie moesten bellen. Ze wilde geen politie en ze mompelde dat ze niet was aangevallen. Waarschijnlijk is ze in haar dronken bui, onderweg naar huis, gevallen en is ze weer terug gelopen. Ik heb haar wat water gegeven wat ze meteen over haar hoofd gooide om haar gezicht schoon te maken, ze was al wat gekalmeerd en daarna hebben we haar gevraagd om weg te gaan. Uiteindelijk is ze na nog een andere kamer te zijn binnengestrompeld, weer weggestuurd, eindelijk naar buiten gegaan. Niet dat iemand nog kon slapen daarna. Helemaal niet toen Ijsbrand vertelde dat hij in het donker alleen maar de starende witte oogbollen van de vrouw zag.. hahaha, we hebben nog wel kunnen lachen om de belachelijke situatie en hoe iedereen reageerde. De volgende dag hoorden we dat het een local was, die zich in de bar samen met haar vriendinnen ladderzat heeft gezopen. Zoiets vermoedden we al..
We hebben die dag nog een hike gedaan van 4,5 uur langs drie watervallen en ik moet zeggen dat ik daarna aardig kapot was. Er was dus ook niemand die me ook maar uit mijn coma kon krijgen die nacht..
Na de relaxte vakantie ben ik afgelopen week weer begonnen met stage. Op dit moment vooral bezig met het schrijven van een ontwikkelingsplan voor een kind en deze week beginnen Kirsten en ik weer met een nieuw programma voor groepswerk gericht op het (verbeteren van) zelfbeeld van de kinderen. Leuke dingen om mee aan de slag te zijn!

Nu lekker weekend, gister zijn we naar een hiphop/reggae festival geweest in een mooi park. Tussen de rasta’s heb ik heerlijk in het zonnetje naar de muziek geluisterd en vooral naar de mooie mensen gekeken. Zie de foto’s!

Weer een lang verhaal, maar het voordeel is dat je vaak wel de tijd van me krijgt om het te lezen ;) Wens jullie nog een hele fijne zondag toe, een dikke kus!




  • 15 Maart 2010 - 13:04

    Rob:

    Eeyyy topper!!

    Wat grappig dat Lin & Lau en jij bijna op hetzelfde moment weer een nieuw verhaal online hebben :)
    Wat fijn voor je dat je moeder er is geweest! Behoorlijk verhaal van de verwarde vrouw zeg...zal je maar gebeuren, nou ga ik ook dromen over die witte oogbollen :(!
    Heel veel plz maar weer en kijk écht uit naar je terugkomst in NL!

  • 15 Maart 2010 - 21:08

    Dad:

    Hey lieve Rianne, heb je net gesproken maar had dit nog niet gelezen..fijn voor je dat je dit allemaal kan doen!!!toch wel een goed plan geweest naar Africa te gaan.

  • 15 Maart 2010 - 21:08

    Dad:

    Hey lieve Rianne, heb je net gesproken maar had dit nog niet gelezen..fijn voor je dat je dit allemaal kan doen!!!toch wel een goed plan geweest naar Africa te gaan.

  • 15 Maart 2010 - 21:42

    Dad:

    Prachtige foto`s Rianne!!! Mooie kleurige kleding van die Africaners en dat prachtige landschap en jij met de kinderen...
    mooi!

  • 17 Maart 2010 - 13:50

    Leonie :

    hey lieverd, wat kun je toch leuk schrijven! Zie alles al helemaal voor me. Ga zo even de foto's checken. Hier begint het nu iets "warmer" te worden en komen de tulpebolletjes en narcisjes 2 milimeter omhoog. (Met warmer bedoel ik zo'n 14 graden in plaats van 9). Bij pap is zo te zien weer iets mis gegaan met het berichtje, want die staat er twee keer op. (Laatst stuurde hij mij ook foto's per mail.....kreeg ik 5 mailtjes met dezelfde foto's....heeft het nog niet helemaal onder de knie dus) Heb net vandaag weer een kaartje op de bus gedaan.
    Geniet ervan en ik bel je snel...veel liefs mij

  • 17 Maart 2010 - 18:32

    Taar:

    Riannneee!

    Weer een geweldig verhaal! Heel herkenbaar haha;)
    Ga zo ook nog even je foto's bekijken, ook vast om te smullen:D!

    Zal binnenkort weer eens bellen! Doe je de groetjes aan Loratho en wil je haar bedanken voor de Brief!

    X Taar

  • 17 Maart 2010 - 18:40

    Taar:

    Super gave foto's!
    En damn, wat zijn jullie bruin:D

    X

  • 21 Maart 2010 - 10:50

    Mij:

    He waar zijn je foto`s, kan ze niet zien?
    x

  • 21 Maart 2010 - 11:06

    Je Leukste Zwager:

    He Sniffie, hoe zie ik de foto`s hier, je weet dat ik liever plaatjes kijk dan lees.
    En als mij weer een dikke kus geeft, doe dat dan ff zelf of via een leuke meid van 20 en niet via een mannelijke collega.
    Sniffie dikke kus en tot snel, moet ook weer ff iets afspreken op msn. oh ik moet stoppen anders wordt mijn verhaal langer als dat van jou.
    Dikke kus

  • 21 Maart 2010 - 11:13

    Ik:

    He Sniffie, ik heb ze al, zoals ik al zei houd meer van plaatjes kijken dan lezen, had ik dan maar alvast de eerste zin gelezen haha.
    x

  • 19 Mei 2010 - 10:57

    Rob:

    Ri!!

    Gefeli met je neefje he!!
    Je moet echt even heeeel gauw een nieuw verhaal plaatsen, ik trek het niet meer!!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

De wereld in één land beleven!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2010

Daar is ie dan eindelijk weer!

02 Februari 2010

Roadtrip langs de wildcoast!

10 Januari 2010

2010 in Zuid Afrika!

28 November 2009

Eindelijk maar toch..;)

29 September 2009

Lang weekend weg!
Rianne

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 10174

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2009 - 20 Juli 2010

De wereld in één land beleven!

Landen bezocht: