Thuis in Afrika! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rianne Janssen - WaarBenJij.nu Thuis in Afrika! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rianne Janssen - WaarBenJij.nu

Thuis in Afrika!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

01 September 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het heeft even geduurd, maar nu toch mijn eerste berichtje op de site. Ik geloof dat ik in mijn leven nog nooit zoveel actie heb beleefd als in de afgelopen twee weken! Woensdag 19 augustus ben ik in Kaapstad aangekomen samen met vier andere reisgenootjes. Na een voorbereiding van een klein half jaar in Nederland en een vlucht van 18 uur werd het ook weleens tijd ;) De vlucht was te doen. Niet echt kunnen slapen in zithouding en een airco die boven mijn hoofd stond te blazen, maar ik had een eigen dvd-scherm dus ik heb me prima vermaakt. Het ontbijtje ’s ochtends om 06.00 viel wat minder in de smaak: bonen, champignons, worst en tomatensaus in combinatie met turbulentie..
De prachtige zonsopgang in Zuid Afrika waarbij de lucht helemaal oranje/rood/blauw kleurde maakte echter weer veel goed! We stapten het vliegtuig uit met een harde wind en een temperatuur van 11 graden. Best koud op dat moment, maar in vergelijking met Nederland stelt de winter hier niets voor. Gelukkig begint de lente vanaf september! Om 09.00 stonden we dan in ons eerste hostel in Kaapstad. Heel gezellig hostel, alleen superkoud doordat alle ramen en deuren steeds tegen elkaar openstonden. ‘s Nachts met drie vesten, legging en sokken aan geslapen! Die dag wilden we natuurlijk meteen Kaapstad bekijken, en op welke manier kan dat nou beter dan vanaf de Tafelberg? Beklimmen was een optie geweest maar aangezien ik eerder al van een trappetje afdonderde van vermoeidheid, leek een kabelbaan relaxter ;) Het uitzicht was echt onbeschrijfelijk mooi! Gelukkig was het helder weer en konden we heel ver kijken, super!!
De tweede dag hebben we een sight-seeying tour gedaan door Kaapstad. Prachtige botanical garden bekeken. Ontzettend veel kleurrijke bloemen in een bergachtige omgeving. Daarna naar een township geweest. Een gids (inwoner van de township) leidde ons rond. Heel indrukwekkend hoe de mensen hier leven, zoveel armoede is gewoon niet te geloven. Vanaf het vliegveld reden we ook langs een township waar maar liefst 1,3 miljoen mensen leven in ‘huisjes’ van golfplaten en houten planken. Daar wordt je toch wel stil van.. In het begin voelde ik me wel heel ongemakkelijk om daar rond te lopen en vooral om foto’s te maken, maar uiteindelijk toch wel gedaan omdat dit alles ook een groot deel van Zuid Afrika is. Na de township zijn we naar Camps Bay gegaan, hier werden we meteen belaagd door mensen die spullen aan ons wilden verkopen. Op een gegeven moment werd het gewoon irritant omdat ze je maar bleven achtervolgen. Heb mijn chocoreep maar weggegeven waardoor die van mij in ieder geval wegbleef.
Vanaf de vierde dag begon onze baz-bus tour! Met een hop-on-hop-off bus hebben we in zes dagen verschillende plaatsjes en hostels gezien. Om er even kort doorheen te vliegen:

Eerste stop: Stellenbosch. Hier zijn we 1 nacht verbleven. We wilden eigenlijk de wijntour doen waar dit plaatsje om bekend staat, maar we waren helaas te laat aangekomen. ’s middags hebben we paardgereden door een prachtig bergachtig gebied. Ik had natuurlijk weer het oudste paard van stal die af en toe niet vooruit te branden was, maar ik kon daardoor wel op mijn gemakje genieten van het uitzicht.
Tweede stop: Hermanus. Prachtig kustplaatsje! Relaxt hostel, 2 nachten verbleven. Walvissen gespot, echt geweldig om ze in het echt te zien! In het begin moest ik wel even kijken of het nou een walvis was daar in de verte of een grote rots in zee, maar later kwam onze boot aardig dichtbij. Door enorme golven wel beetje zeeziek geworden op de terugweg.
Derde stop: Oudtshoorn. 2 uur met een quad door de bergen gesjeest, echt supertof! Natuurlijk moest ik onderweg weer tegen een boompje rijden. Iets té snel door een té scherpe bocht. Daarna was ik wat alerter, ook mede door Kirsten die voor me reed. Haar uitlaat fungeerde af en toe namelijk als mitrailleur.. Door het slechte weer van top tot teen onder de modder en zeiknat maar ik had het zeker niet willen missen.
Vierder stop: Stormsriver.
Hier zijn we 2 nachten verbleven en ik heb hier mijn grootste angst overwonnen! Een bungyjump van een 216 meter hoge brug. Echt gekkenwerk, maar ik kan Zuid Afrika gewoon niet verlaten zonder de bungy te hebben gedaan. Eigenlijk niet gepland om het al tijdens de baz-bus tour te doen, maar we waren nu eenmaal in het plaatsje waar je de sprong kon doen en ik kon het niet laten. Ik heb tot die dag steeds getwijfeld en toen we eenmaal op weg waren vertelde ik mezelf dat ik ‘alleen even ging kijken’. Het idee om de diepte in te duiken (heb al moeite met een duik van een duikplank) en mezelf van een enorme hoogte naar beneden te laten vallen, druist tegen al mijn gevoelens in. De grond op je af zien komen en alleen met je voeten aan een touw blijven hangen, is niet iets wat ik graag zie gebeuren. Maar goed, toch maar even kijken..
We kwamen aan en het eerste wat ik zag was natuurlijk de enorme witte brug, waar toevallig net iemand vanaf sprong. Ik had niet veel tijd om mijn 'o-my-god-ik-durf-niet-gevoelens' te delen met de anderen want ze stonden vrijwel meteen al in de rij een contractje te tekenen en de bungee te betalen. SLIK…. Wel of niet doen… Ach wat, ik doe het ook gewoon! Wat kan me nou gebeuren toch? Ik haal tenslotte noooooit rare stunts uit..;))
Na het betalen kreeg ik een mooi tuigje aan en daarna op naar de brug. We liepen als het ware onder de brug, door een enorme kooi. Echt freaky, want we liepen over een venster met allemaal gaatjes waardoor de hoogte enorm op je af kwam. Als iemand nog mocht twijfelen over de sprong dan zouden deze twijfels alleen maar groter worden tijdens dit stuk. Ik werd al wel een beetje zenuwachtig en probeerde niet teveel op de hoogte te letten, wat me dus wel heel lastig werd gemaakt.. Op de plek van springen draaide muziek en er hing een relaxt sfeertje. Gelukkig hoefde ik niet als eerst dus kon ik eerst de anderen zien springen. Hilde sprong als eerste en haar filmpje wordt binnenkort denk ik gebruikt om aan anderen te laten zien hoe het echt niet moet!! Ze sprong namelijk met haar voeten naar beneden in plaats van een duik te maken, waardoor ze aan het einde nog voorover sloeg.. Heel eng om te zien, maar gelukkig kwam ze wel lachend boven en had ze de volgende dag alleen wat spierpijn. Ik was bijna als laatst, en ben wonder boven wonder niet heel hard weggerend. Eigenlijk was ik best relaxt voor dat wat me te wachten stond. Het gaat allemaal heel snel. Voordat ik het wist werd ik door twee mannen naar de rand geleid en was het 5,4,3,2,1 BUNGEEEE!! Vervolgens schreeuwde ik de longen uit mijn lijf tot ik niet meer kon en bungelde ik ondersteboven aan een touw. Moet zeggen dat ik toch wel wat sterretjes zag.. maar wat een uitzicht! Op een gegeven moment hing ik toch wel aardig stil en was mijn enthousiasme even voorbij.. Shit.. zit ik wel goed vast? Voel ik daar nou mijn voeten losglippen? Waar blijft die man die me komt halen? WAAAAHHH toen maakte ik mezelf wel even gek. Totdat ik een paar voeten van boven naar beneden zag komen en iemand me overeind hielp. ‘Can I hold you??’ was het eerste wat ik tegen hem zei, zo blij dat ik niet meer helemaal alleen was. Samen met hem ben ik aan een kabel omhoog gehesen. Boven kwam de ontlading, ik ben gewoon gesprongen, echt niet normaal!! Nooit verwacht dat ik dit nog eens zou doen, maar ik moest die adrenalinekick gewoon ervaren! Ik heb een film gekocht dus kan het moment nog vaak nabeleven. De volgende dag was alweer de laatste dag van onze baz-bus tour. Ik ben de dag begonnen met een massage in de mooie tuin van het hostel, heerlijk! 'S middags zijn we zijn naar een olifantenpark geweest waar we op een olifant mochten rijden. Mooie afsluiting van onze trip! Laat in de avond in Port Elisabeth aangekomen, waar ik de komende 11 maand verblijf om stage te lopen in een kindertehuis. Ontzettend groot huis, wat ik deel met 9 andere Nederlanders. Ik kon nog niet meteen in mijn eigen kamer doordat er nog een ander meisje voor een paar dagen in verbleef, maar vanaf vandaag slaap ik dan eindelijk in mijn eigen bedje :) Eindelijk mijn koffer uitpakken na twee week! Leuke bijkomstigheid: Het huis heeft een enorm zwembad in de tuin! Nu nog freezing koud maar straks in de zomer breng ik daar vast veel tijd door op mijn luchtbedje :P. Wat wel heel saai is, is dat mijn kamer uitzicht heeft op zee..

Ik ga nu maar eens proberen of ik wat foto's kan plaatsen!
Houd jullie op de hoogte van mijn verdere belevenissen hier, verhalen uit Nederland zijn natuurlijk ook heel erg welkom :)

Dit is trouwens mijn adres voor wie meer van de kaartjes is:

Marshall road 27b
6001 Port Elisabeth
Humewood
Zuid Afrika

  • 01 September 2009 - 15:50

    Tom:

    Hoi Rianne,

    hoorde dat je een leuk afscheids feestje hebt gehad. Vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar ik ga je verhalen volgen hoor! Hoewel je had beloofd ze niet zo lang te maken :P.

    Veel plezier daar, maar dat gaat jou zeker wel lukken!

    GR, van de Helper Brink 51

  • 01 September 2009 - 15:52

    Peter Olthof:

    Hey Rianne,

    ik ga jou volgen!! :D

    ik zal je even toevoegen als vriend, en dan kan ik al je avonturen volgen ;)

    Liefs je allerleukste ex-collega

  • 01 September 2009 - 16:17

    King:

    My eyes are on you!! Respect van het springen, dat had ik niet verwacht van jou :) Mooie avonturen! Groetjes uit Eindhoven

    x king

  • 01 September 2009 - 16:18

    Lindy:

    Riannneeee!

    Zat al een aantal dagen op deze site te kijken en ein-de-lijk staat het suffe welkomsbericht er niet meer op! Maar zo te lezen heb je ook wel wat beters te doen dan achter de computer zitten! Wat tof dat je hebt gebungyjumped!(schrijf je dat zo??)Ben benieuwd wat voor gezicht je hebt getrokken! Maar daar heb je vast geen foto's van..Ben je vandaag al met je stage begonnen? Ik moet morgen weer werken. Wel lekker een maand vrij gehad. Lowlands was ook super met heel mooi weer en gisteren nog op het strand bij Bloemendaal gelegen! Maar ik mail je...

    Xxx

  • 01 September 2009 - 16:24

    Nathalie:

    wat leuk dat je het zo naar je zin hebt! en wat al veel geweldige dingen gedaan!!
    ik ga je verhalen zeker volgen en ben benieuwd naar de foto's..

    een hele goede stage!

    liefs Nathalie

  • 01 September 2009 - 17:14

    Laurie :

    He Rianne!

    Eindelijk een spannend verhaal op je site! Leuk om te lezen.
    Hier is de vakantie weer voorbij en ik ga alweer beginnen aan de 2e week in groep 3. Dus Lin en ik kunnen nu ook gaan aftellen voor Australie.
    Heeeeeeeeel veel plezier nog!!!

    Liefs Laurie

  • 01 September 2009 - 17:28

    Anke:

    wauw... wat heb je al super veel gedaan zeg!!
    en wat knap dat je die sprong hebt gemaakt.
    heeeeel veeeel succes met je stage...ben benieuwd naar je volgende belevenissen :).

    liefs anke

  • 01 September 2009 - 18:24

    Anita:

    WAUW!!

    Geniet ervan chick!!
    Zal aan je denken.
    Heel veel succes met alles :)

    Xx anita'

  • 01 September 2009 - 18:48

    Leonie:

    hey zussie, leuk om wat van je te horen. Ik ben wel een beetje jaloers op je hoor, dat je van die superdingen meemaakt en dat allemaal binnen twee weken, laat staan wat je allemaal nog gaat beleven in het komende jaar!! Heb gisteren net een kaartje op de bus gedaan, ben benieuwd wanneer die aan komt. Ben trouwens ook erg nieuwsgierig naar je werkplek, wat je allemaal moet doen en hoe je het vind enzo. Maar dat hoern we vanzelf. Veel liefs mij

  • 01 September 2009 - 18:50

    Leonie:

    (ik lees mijn reactie nog even terug, zie ik dat er hoern staat, dat is een beetje lullig, want ik bedoel natuurlijk horen)
    liefs mij

  • 01 September 2009 - 19:14

    Henk:

    Ha die Rianne, hoorde al van Egbert dat je naar Zuid Afrika ging. Gaaf hoor! Veel plezier daar, gr. Henk

  • 01 September 2009 - 19:30

    Suzan:

    Hey Rianne, tjong jonge dat je zoveel kunt beleven in twee week. Super!! geniet ervan!! Ik blijf naar je verhalen uitkijken.. M en E zitten nu op kreta... heb je je 06 al doorgegeven aan ze? veel liefs van ons allemaal...

  • 01 September 2009 - 19:51

    Dad:

    Hoi lieve rianne,

    Heb je net even aan de telefoon gehad maar had je verhaal nog niet gelezen. Het is al wel heel veel wat je in een paar dagen hebt gezien en gedaan!! Lijkt me allemaal heel leuk en volgens mij gaat het helemaal goed komen met die reis van jouw.

    Liefs dad

  • 02 September 2009 - 06:40

    Michell:

    Laiverd!!

    WAT GAAAAAAF. Dikke gek heej, nu al die sprong gemaakt!!!!! Brrrrr, krijg de kriebels hier achter mn pc.. Vet toffe foto, maar die film lijkt me helemaal lachen, haha! Hier is het normale leven weer begonnen. ZUcht. Dus ben stinkend jaloers op je ;) Geniet ervan meis, we mailen!!

    LIefs!

  • 02 September 2009 - 11:28

    Dieuwke:

    Wauw, chica! (H)

    Wat een avonturen heb je al beleefd zeg! Geweldig, super stoer die bungee.. Heel veel plezier nog en ik houd je in de gaten! ;)

    Xx dieuwke

  • 02 September 2009 - 17:36

    Maureen:

    hey Rianne, dat klinkt goed, ben benieuwd of het werk net zo avontuurlijk is :-)?!

  • 02 September 2009 - 19:20

    Willeke:

    Wat een super verhaal! Dapper dat je gesprongen bent! Succes op je stage, hou je in de gaten!

    Liefs

  • 02 September 2009 - 19:47

    Marjolein:

    WOUWWWWWWW!!!! WAT EEN VERHALEN!!! NU AL!!! Fantastisch! Ik beleef Afrika weer helemaal met je mee!! Ik zal je snel mailen, want o o o o o o - we hebben elkaar helemaal niet meer gezien :(. Ik zat een week in Amsterdam toen je wegging en je mailen staat al heletijd op planning :) (je kent het).

    Dikke kus!! geniet - enjoy! Maar dat is niet zo moeilijk daar :)

    kis!!

  • 03 September 2009 - 12:45

    Rob:

    Toppertje!

    Wat een prachtig mooi verhaal man! Heerlijk om te lezen...gelukkig eindelijke een bericht van je, ben ik ook weer rustig :)! Supervet wat je ondertussen allemaal hebt gedaan daar!! Je zou een volwaardig roodkapje zijn hoor :D! In NL is het maar goor weer. De zomer is voorbij, de wolken overtreffen de blauwe lucht en je moet alweer de fiets op met je jas aan...beetje jammer! Lowlands met je zussie enzo was leuk, gave bands, leuke sfeer. Nu druk bezig met solliciteren, héél misschien verhuizen naar Rotjeknor. Maar dat is allemaal nog niet zeker hoor. Ik wens je nog veel plz daar, succes met je komende angst-overwinningen en kijk natuurlijk uit naar je volgende verhaal :D:D:D!

    xxx

  • 03 September 2009 - 18:55

    Ilka:

    Hee Rianne,
    ik heb je helaas niet meer gezien maar heel veel plezier in Africa!

    Wij zijn op dit moment drie meisjes dus niet veel te lachen voor de jongens :-)
    Freddy heeft een vriendin die hier woont omdat ze nog geen kamer kond vinden.

    Groetjes Ilka

  • 03 September 2009 - 21:01

    Alida Vredeveld:

    Hallo Rianne,
    Je kent mij niet persoonlijk maar misschien wel uit de verhalen van je moeder. Ze is mijn vriendin en maakt 1x in de 2 weken ons flatje aan de Epe schoon. Van haar heb ik jou weblog adres gekregen.
    Ik heb me ook per email aangemeld, dus kan ik je belevenissen volgen. Wat je nu geschreven hebt is al geweldig avontuurlijk. Dat je dat durfde zeg: bungee jumpen.
    Je moeder is zich rot geschrokken geloof ik.

    Ik wens je een heel fijn jaar in dit boeiende land!

    Groetjes van Alida uit een herfstig Assen

  • 04 September 2009 - 08:03

    Sabine:

    WOW chick! ik ben zooo jaloers! super vet! geniet (maar dat doe je al) van alllles! om mezelf nu een beetje beter te laten voelen heb ik maar een ticket naar cura gekocht.. haha! heb er ook zin in! ik blijf je 11 maanden lang volgen! dikke kus! en wel voorzichtig doen!! xx

  • 07 September 2009 - 19:48

    Kees :

    Heey Rianne,
    Hoessie daar in Donker Afrika:P Al aardig wat mee gemaakt en gezien las ik :)
    Ik hoorde van Tom dat ik de groetjes kreeg en heb van hem de jou site ook gekregen! Denk toch maar ff berichtje achter laten!
    Veel plezier en succes daar! Zal af en toe je site bekijken!
    Groetjes Kees

  • 08 September 2009 - 17:49

    Annelinde:

    Hee Riann,

    Wat een super vet verhaal. Erg leuk om te lezen, en die sprong wauww! Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal en belevenissen. Heel veel succes met je eerste stage dagen!

    xx Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

De wereld in één land beleven!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2010

Daar is ie dan eindelijk weer!

02 Februari 2010

Roadtrip langs de wildcoast!

10 Januari 2010

2010 in Zuid Afrika!

28 November 2009

Eindelijk maar toch..;)

29 September 2009

Lang weekend weg!
Rianne

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 10182

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2009 - 20 Juli 2010

De wereld in één land beleven!

Landen bezocht: